Siemię lniane – dlaczego warto włączyć je do diety?

Nasiona lnu – o czym wiedziano już w starożytności – mają wiele dobroczynnych dla ludzkiego organizmu właściwości. Stosowano je setki lat temu między innymi w Egipcie i w Chinach. Ich ogromną zaletą jest to, że zawierają dużo błonnika, którego nie powinno zabraknąć w naszej diecie. Można je stosować do wielu potraw. W jaki dokładnie sposób mogą działać na człowieka? Choć siemię lniane stosowane było już kilka tysięcy lat temu, jednak dopiero w latach 50. ubiegłego stulecia naukowcy zaczęli przyglądać się mu szerzej. Okazało się, że skład tych małych ziarenek jest dla nas trudny do przecenienia. Choć najczęściej były stosowane w dolegliwościach jelitowych, mają też szereg innych zalet, które wynikają z ich składu.

Siemię lniane – bogactwo witamin, minerałów i innych cennych składników

Ziarna lnu dostarczają nam wysokiej jakości białka. Nie jest ono uważane za białko kompletne, ze względu na niewielką zawartość jednego z aminokwasów, a mianowicie lizyny. Jednak, jeśli będziemy je spożywać razem z produktami mlecznymi, dostarczymy organizmowi wszystkich niezbędnych aminokwasów. Warto też zwrócić uwagę na zawartość witamin i minerałów. Wśród tych pierwszych należy wymienić między innymi kwas foliowy, witaminę B1 oraz witaminę E. Natomiast wśród minerałów: fosfor, żelazo, magnez, wapń, mangan oraz cynk. Len jest bogaty w lignany – związki, które zostały odkryte stosunkowo niedawno. To substancje o działaniu antyoksydacyjnym. Wśród występujących w nim lipidów niezwykle istotne są kwasy omega-3. Taki skład sprawia, że siemię lniane może być uważane za superfood.

Jakie działanie mają nasiona lnu?

Badania wykazały, że siemię lniane może być stosowane w profilaktyce wielu poważnych schorzeń. Włączając je do diety, możemy uniknąć chorób sercowo-naczyniowych. A spożywając regularnie, przyczynić się do obniżenia cholesterolu całkowitego. Jego jedzenie może pomóc również w obniżeniu ciśnienia tętniczego krwi. Siemię lniane stosowane profilaktycznie pomoże w zapobieganiu chorobom nowotworowym. Od lat znajduje też zastosowanie w leczeniu zaparć. Warto zwrócić uwagę, że doskonałe właściwości ma nie tylko siemię lniane, ale również przygotowywany z niego olej lniany.

Jak włączyć siemię lniane do diety?

Siemię lniane może być składnikiem wielu potraw. Dodajemy je w całości lub w postaci zmielonej. Zarówno jedne, jak i drugie oferuje SklepAgnex.pl. Ze względu na skład stanowią doskonałą alternatywę dla nasion Chia. Znajdują zastosowanie do gotowych dań, które można nimi posypać albo jako składnik w trakcie ich przygotowywania. Doskonale sprawdzają się jako dodatek do jogurtów, koktajli i sałatek. Chętnie dodawane są też do owsianki albo omleta. W postaci zmielonej możesz ich użyć do posypania ugotowanej wcześniej zupy. A jeśli przygotowujesz posiłek dla dzieci, jako panierki do mięsa lub ryby. Siemię lniane doskonale sprawdza się też jako dodatek do twarogu oraz pieczywa. Wystarczy posypać nim przygotowane wcześniej kanapki z sezonowymi warzywami.

Włączając siemię lniane do diety, należy pamiętać o przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów. Warto wypijać przynajmniej 2 litry wody dziennie. Dzięki temu zawarty w nim błonnik pomoże w zwalczeniu zaparć i wpłynie na regularną pracę jelit. Jednak jeśli o tym zapomnimy, zaparcia mogą się nasilić.

Siemię lniane – dlaczego warto włączyć je do diety?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here